Steeds meer operators willen graag in het buitenland vliegen in de Specific category. Hoe werkt dat?
Drone vliegen in het buitenland met de cross-border procedure
Als je in het buitenland wilt gaan vliegen met je drone dan kan dat het meest eenvoudig in de Open category. In Belgie kun je dan meer doen dan wij hier in Nederland, zoals in de nacht. Een leuk artikel over de verschillen tussen Belgie en Nederland vonden wij hier.
Om in het buitenland te kunnen vliegen in de Specific category is een zogenaamde cross-border aanvraag noodzakelijk. In principe vraag je dit aan voor een specifieke serie operaties. Deze kun je, na akkoord van de betreffende overheid, ook in de Specific category vliegen in de andere EU lidstaat. Het formulier voor de cross-border aanvraag kun je op onze website downloaden.
Cross-border procedure
Wanneer je als UA operator wilt gaan vliegen in een andere lidstaat, dan moet je volgens artikel 13 van EU 2020/639:
- een kopie van de operational authorisatie (OA) toesturen met
- de locaties waar de beoogde operaties zullen plaatsvinden, inclusief eventueel geupdate procedures waarbij met name naar de specifieke lokale risico’s moet worden gekeken.
Eventeel moet het operationeel handboek worden aangevuld voor de lokale omstandigheden en dat moet dan worden meegestuurd. De betreffende overheid zal dan, zonder onnodige vertraging, zo staat er in de wet te lezen deze aanvraag evalueren en goedkeuren. Indien akkoord, dan moet onze overheid hiervan bericht krijgen en jij als operator uiteraard. Na deze acceptatie je aan de slag.
Tot zover de theorie. De praktijk is weerbarstig. Waar staat uberhaupt het cross-border formulier? Waar moet ik die dan inleveren? Kijk alvast op deze EASA website (hoewel nog niet ideaal). Wat moet ik aanleveren?
10 maart a.s. gaan wij in op deze procedure en hoe dat in de weerbarstige praktijk werkt. Doe je mee? Meld je aan via onze website.
Omzetting ROC vergunning en RPA-L naar Specific: update november 2021
Op de Amsterdam Drone Week deelden inspecteur ILT Maarten Bonnema en coordinator ILT Ronald Put de manier waarop ROC houders zullen worden omgezet.
Audits ROC, Specific en LUC vergunning
Sinds het voorjaar van 2021 zijn drie inspecteurs van ILT gestart met het auditen van drone opleidingsinstituten én van drone-operators. Hoe moet je daar op voorbereiden? Wat kun je ongeveer verwachten? Wat is de bedoeling van de inspecties?
Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!
Eerste PDRA's met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt...
Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS
Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. Om het artikel niet te groot te maken lees je in dit artikel stap 1 tot en met 6.Wanneer voer je een...
Dronekeuring niet meer van deze tijd
Het is een bochtige weg: de discussie over de keuring van seriematig geproduceerde drones in Nederland. Ondanks de vele pogingen blijven ROC drone-operators nog altijd elke drone keuren om een ontheffing op de S-BvL te verkrijgen. Dit document is noodzakelijk om met...
VNG Realisatie presenteert whitepaper ‘Drones binnen de gemeente’
Provincie, gemeente en regio's huren regelmatig dronevliegers in of willen zelf aan de slag. Wat mag nu wel en wat niet? VNG liet een whitepaper schrijven door Wiebe de Jager van DronewatchCommunicatieafdelingen en vastgoedbeheerders van gemeenten, provincies en...