Steeds meer operators willen graag in het buitenland vliegen in de Specific category. Hoe werkt dat?
Drone vliegen in het buitenland met de cross-border procedure
Als je in het buitenland wilt gaan vliegen met je drone dan kan dat het meest eenvoudig in de Open category. In Belgie kun je dan meer doen dan wij hier in Nederland, zoals in de nacht. Een leuk artikel over de verschillen tussen Belgie en Nederland vonden wij hier.
Om in het buitenland te kunnen vliegen in de Specific category is een zogenaamde cross-border aanvraag noodzakelijk. In principe vraag je dit aan voor een specifieke serie operaties. Deze kun je, na akkoord van de betreffende overheid, ook in de Specific category vliegen in de andere EU lidstaat. Het formulier voor de cross-border aanvraag kun je op onze website downloaden.
Cross-border procedure
Wanneer je als UA operator wilt gaan vliegen in een andere lidstaat, dan moet je volgens artikel 13 van EU 2020/639:
- een kopie van de operational authorisatie (OA) toesturen met
- de locaties waar de beoogde operaties zullen plaatsvinden, inclusief eventueel geupdate procedures waarbij met name naar de specifieke lokale risico’s moet worden gekeken.
Eventeel moet het operationeel handboek worden aangevuld voor de lokale omstandigheden en dat moet dan worden meegestuurd. De betreffende overheid zal dan, zonder onnodige vertraging, zo staat er in de wet te lezen deze aanvraag evalueren en goedkeuren. Indien akkoord, dan moet onze overheid hiervan bericht krijgen en jij als operator uiteraard. Na deze acceptatie je aan de slag.
Tot zover de theorie. De praktijk is weerbarstig. Waar staat uberhaupt het cross-border formulier? Waar moet ik die dan inleveren? Kijk alvast op deze EASA website (hoewel nog niet ideaal). Wat moet ik aanleveren?
10 maart a.s. gaan wij in op deze procedure en hoe dat in de weerbarstige praktijk werkt. Doe je mee? Meld je aan via onze website.
State Operations Opt-in per 1 juni 2022
‘Overheidsgerelateerde’ vliegorganisaties zoals Omgevingdienst, Waterschap, Rijkswaterstaat, ILT, NVWA, Provincie en Gemeente zijn een ‘State Operator’. Wat kunnen zij doen om legaal met een drone te vliegen?
Project-bomen voor Droneconsultancy
In Coronatijd hebben we toch ook allemaal weer ontdekt hoe belangrijk de natuur is. Niet alleen die van ver-weg, maar juist ook de natuur om de hoek is zo belangrijk. Bij Droneconsultancy hebben we besloten om niet alleen te genieten van het bos, maar er ook aan bij te gaan dragen, want het is hoog tijd dat we werkelijk iets terugdoen voor de aarde.
EU droneregelgeving in de Specific categorie
Mogelijkheden in de Specific categorie (update maart 2022)De nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er is geen onderscheid...
Binnenring CTR toegankelijk voor drones
Hoera! Eindelijk kunnen drone-operators die met een vergunning vliegen in de Specific category de gehele CTR gebruiken voor de opdrachten die ze uitvoeren.
Oost West thuis best: Droneconsultancy kantoor thuis
Kantoor aan huis In 2021 zijn wij van de Gijsbrecht van Amstelstraat naar huis gegaan. Geheel tegendraads, in het voorjaar middenin de Coronacrisis, kozen wij juist voor een kantoor aan huis terwijl veel mensen snakten om weer van huis weg te gaan. Het past bij onze...
Nachtvliegen met drones (buiten UDP)
Regelmatig nachtvliegen voor drone-operators nu ook mogelijkDe Nationale wetgeving verbiedt nachtvliegen met drones in Nederland. Sinds 2021 was nachtvliegen al beperkt mogelijk met een ROC vergunning en daar was een eenmalige ontheffingsaanvraag voor vereist....