Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen
SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25
In dit korte artikel deel ik de belangrijkste veranderingen met de komst van SORA versie 2.5:
- Deel 1: wat er niet gaat veranderen
- Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen
LET OP: deze SORA versie is nog niet definitief en zal na consultatie met de lidstaten pas na de zomer van 2023 geëffectueerd worden.
Waarom SORA 2.5
SORA is destijds, zo meldde Natale Di Rubbo (EASA), gestart met een betaversie van SORA. Liever iets dan nog langer uitstellen. Nu, met twee jaar ervaring, is het tijd voor een update, aldus Natale. Wel zijn er al langer problemen, zoals de onduidelijkheid over Stap 9 van de SORA en het vliegen boven bebouwing, onduidelijkheid over het classificeren van het luchtruim en met FPV drones. Niet alle problemen worden nu aangepakt in de 2.5 versie.
Conceptueel geen veranderingen
Wat wel gelijk blijft is het concept van SORA: het bepalen van het grond- en luchtrisico met een totaal SAIL level en OSO’s (operationele doelstellingen). Wel worden vele stukken tekst aangepast om ze te verduidelijken en te simplificeren. Annex i bevat bijvoorbeeld een aanvulling en uitleg van alle definities. Een voorbeeld:
Assembly of people: Area where persons are unable to move quickly away in case of a potential UAS crash due to the density of the people present.
De term ConOps gaat verdwijnen omdat dit veel verwarring geeft. Annex A gaat helpen om een Operationeel Handboek te bouwen die geschikt is voor SORA. EASA wil hiermee de drempel verlagen om als professional in te stappen. Maar wordt het echt eenvoudiger om te vliegen in de Specific category?
Luchtrisico: nu geen veranderingen
Vooralsnog wordt het bepalen van het luchtrisico (ARC-a t/m d) nog niet aangepast. Wel is een taskforce opgezet om voor Europa een nieuwe manier te zoeken, want de huidige methode zorgt voor veel verwarring en discussie. Reken er daarom maar op dat er nog een aanpassing gaat volgen later in 2023.
Wat verder hetzelfde blijft
Een OA (Operational Authorisation) blijft noodzakelijk om in de Specific category te vliegen. Voor de aanvraag van een exploitatievergunning is nu en straks nodig:
- SORA
- Operations Manual
- Bewijsmateriaal (compliance evidence)
Verder lezen? Deel 2 over de veranderingen.
Meer weten? Meldt je aan voor de eerstvolgende Specific workshop. Kijk in de agenda!
Heb jij nog tips om dit artikel te verbeteren? Stuur het naar mark@droneconsultancy.nl. Bedankt!
Wil je advies op gebied van State Operations of een exploitatievergunning, STS, PDRA of LUC? Download het informatiepakket op onze website, bezoek een workshop of neem contact op.
Omzetting ROC vergunning en RPA-L naar Specific: update november 2021
Op de Amsterdam Drone Week deelden inspecteur ILT Maarten Bonnema en coordinator ILT Ronald Put de manier waarop ROC houders zullen worden omgezet.
Audits ROC, Specific en LUC vergunning
Sinds het voorjaar van 2021 zijn drie inspecteurs van ILT gestart met het auditen van drone opleidingsinstituten én van drone-operators. Hoe moet je daar op voorbereiden? Wat kun je ongeveer verwachten? Wat is de bedoeling van de inspecties?
Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!
Eerste PDRA's met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt...
Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS
Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. Om het artikel niet te groot te maken lees je in dit artikel stap 1 tot en met 6.Wanneer voer je een...
Dronekeuring niet meer van deze tijd
Het is een bochtige weg: de discussie over de keuring van seriematig geproduceerde drones in Nederland. Ondanks de vele pogingen blijven ROC drone-operators nog altijd elke drone keuren om een ontheffing op de S-BvL te verkrijgen. Dit document is noodzakelijk om met...
VNG Realisatie presenteert whitepaper ‘Drones binnen de gemeente’
Provincie, gemeente en regio's huren regelmatig dronevliegers in of willen zelf aan de slag. Wat mag nu wel en wat niet? VNG liet een whitepaper schrijven door Wiebe de Jager van DronewatchCommunicatieafdelingen en vastgoedbeheerders van gemeenten, provincies en...