Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen
SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25
In dit korte artikel deel ik de belangrijkste veranderingen met de komst van SORA versie 2.5:
- Deel 1: wat er niet gaat veranderen
- Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen
LET OP: deze SORA versie is nog niet definitief en zal na consultatie met de lidstaten pas na de zomer van 2023 geëffectueerd worden.
Waarom SORA 2.5
SORA is destijds, zo meldde Natale Di Rubbo (EASA), gestart met een betaversie van SORA. Liever iets dan nog langer uitstellen. Nu, met twee jaar ervaring, is het tijd voor een update, aldus Natale. Wel zijn er al langer problemen, zoals de onduidelijkheid over Stap 9 van de SORA en het vliegen boven bebouwing, onduidelijkheid over het classificeren van het luchtruim en met FPV drones. Niet alle problemen worden nu aangepakt in de 2.5 versie.
Conceptueel geen veranderingen
Wat wel gelijk blijft is het concept van SORA: het bepalen van het grond- en luchtrisico met een totaal SAIL level en OSO’s (operationele doelstellingen). Wel worden vele stukken tekst aangepast om ze te verduidelijken en te simplificeren. Annex i bevat bijvoorbeeld een aanvulling en uitleg van alle definities. Een voorbeeld:
Assembly of people: Area where persons are unable to move quickly away in case of a potential UAS crash due to the density of the people present.
De term ConOps gaat verdwijnen omdat dit veel verwarring geeft. Annex A gaat helpen om een Operationeel Handboek te bouwen die geschikt is voor SORA. EASA wil hiermee de drempel verlagen om als professional in te stappen. Maar wordt het echt eenvoudiger om te vliegen in de Specific category?
Luchtrisico: nu geen veranderingen
Vooralsnog wordt het bepalen van het luchtrisico (ARC-a t/m d) nog niet aangepast. Wel is een taskforce opgezet om voor Europa een nieuwe manier te zoeken, want de huidige methode zorgt voor veel verwarring en discussie. Reken er daarom maar op dat er nog een aanpassing gaat volgen later in 2023.
Wat verder hetzelfde blijft
Een OA (Operational Authorisation) blijft noodzakelijk om in de Specific category te vliegen. Voor de aanvraag van een exploitatievergunning is nu en straks nodig:
- SORA
- Operations Manual
- Bewijsmateriaal (compliance evidence)
Verder lezen? Deel 2 over de veranderingen.
Meer weten? Meldt je aan voor de eerstvolgende Specific workshop. Kijk in de agenda!
Heb jij nog tips om dit artikel te verbeteren? Stuur het naar mark@droneconsultancy.nl. Bedankt!
Wil je advies op gebied van State Operations of een exploitatievergunning, STS, PDRA of LUC? Download het informatiepakket op onze website, bezoek een workshop of neem contact op.
State Operations Opt-in per 1 juni 2022
‘Overheidsgerelateerde’ vliegorganisaties zoals Omgevingdienst, Waterschap, Rijkswaterstaat, ILT, NVWA, Provincie en Gemeente zijn een ‘State Operator’. Wat kunnen zij doen om legaal met een drone te vliegen?
Project-bomen voor Droneconsultancy
In Coronatijd hebben we toch ook allemaal weer ontdekt hoe belangrijk de natuur is. Niet alleen die van ver-weg, maar juist ook de natuur om de hoek is zo belangrijk. Bij Droneconsultancy hebben we besloten om niet alleen te genieten van het bos, maar er ook aan bij te gaan dragen, want het is hoog tijd dat we werkelijk iets terugdoen voor de aarde.
EU droneregelgeving in de Specific categorie
Mogelijkheden in de Specific categorie (update maart 2022)De nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er is geen onderscheid...
Binnenring CTR toegankelijk voor drones
Hoera! Eindelijk kunnen drone-operators die met een vergunning vliegen in de Specific category de gehele CTR gebruiken voor de opdrachten die ze uitvoeren.
Oost West thuis best: Droneconsultancy kantoor thuis
Kantoor aan huis In 2021 zijn wij van de Gijsbrecht van Amstelstraat naar huis gegaan. Geheel tegendraads, in het voorjaar middenin de Coronacrisis, kozen wij juist voor een kantoor aan huis terwijl veel mensen snakten om weer van huis weg te gaan. Het past bij onze...
Nachtvliegen met drones (buiten UDP)
Regelmatig nachtvliegen voor drone-operators nu ook mogelijkDe Nationale wetgeving verbiedt nachtvliegen met drones in Nederland. Sinds 2021 was nachtvliegen al beperkt mogelijk met een ROC vergunning en daar was een eenmalige ontheffingsaanvraag voor vereist....