SORA 2.5 komt er aan. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? Dit is deel 2.

SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25

In dit korte artikel delen wij de belangrijkste veranderingen met de komst van SORA versie 2.5:

  • Deel 1: wat er niet gaat veranderen
  • Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen

LET OP: deze SORA versie is nog niet definitief en zal na consultatie met de lidstaten pas na de zomer van 2023 geeffectueerd worden.

Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen

Veranderingen

De belangrijkste veranderingen zijn:

  • Het grondrisico
  • Stap 9 (enhanced containment)

 

Grondrisico: grote veranderingen

De tabel voor de bepaling van het Intrinsieke Grond Risico gaat op de schop. Nu wordt het grondrisico kwalitatief vastgesteld (populated), de bedoeling is dat het straks kwantitatief (cijfermatig) wordt onderbouwd.

Straks is het 1 op 1 gekoppeld aan een berekening van het zogenaamde TLOS (Target Level of Safety): het aantal te verwachten dodelijke ongelukken op de grond bij derden per aantal vluchturen. Met Annex f kunnen wiskundigen aan de slag om te begrijpen waarom de grondrisicoklasse zo is bedacht. Mocht je geen wiskundige zijn, dan is dit de nieuwe tabel voor het grondrisico:

Intrinsic Ground Class Value

Max UAS Characteristic Dimension

1m

3m

8m

20 m

40 m

Max cruise speed*  

25 m/s

35 m/s

75 m/s

150 m/s

200 m/s

Max population density [ppl/km2 ]

Controlled Ground Area

1

2

3

4

5

< 25 (sparsely)

3

4

5

6

7

< 250 (rural)

4

5

6

7

8

< 2500 (suburban urban)

5

6

7

8

9

< 25,000 (dense)

6

7

8

9

10

< 250,000 (dense urban)

7

8

9

10

11

> 250,000 (assembly of people)

7

Not part of SORA

* For the iGRC table, cruise speed is defined as the maximum speed the aircraft is capable of for normal operations.

Wat opvalt aan de tabel is dat het de impact in J niet terugkeert en daarmee ook niet het gewicht van de drone van invloed is. Zo lijkt dat nu. Het gaat dus nu om de spanwijdte (en oppervlak van de drone) en de snelheid.

Onze gemiddelde dichtheid in Nederland was in 2020 al 416 inwoners/km2. Daarmee staan we in de top 5 na San Marino en Malta. De meeste drone-operators in Nederland zullen in een iGRC van 5, 6 of zelfs 7 terecht komen als je boven bebouwing wilt vliegen. Die uitkomst ligt hoger dan 3 of 4 nu onder de bestaande SORA methode.

Maar… VLOS operators mogen een -1 reductie voorstellen als daarmee een grondrisico intrinsiek al mee wordt gemitigeerd. (dan is VLOS een mitigatie).

Andere mitigaties voor het grondrisico

Ook deze tabel is aan verandering onderhevig. Niet alleen de getallen, maar opvallend is dat M3 (ERP) is verplaatst naar de OSO’s (doelstellingen).

iGRC Reduction Methods

None

Low

Medium

High

M1(A)- Strategic mitigations for ground risk

0

-1

-2

-3

M1(B)- VLOS

0

-1

N/A

N/A

M2 – Effects of ground impact are reduced

0

0

-1

– 2 or -3

VLOS is dus ook een mitigerende maatregel waarbij het dan vooral gaat om het vermijden van het vliegen boven mensen. M1(A) en M2 lijken nog wel op de vorige versie van SORA, maar worden nauwkeuriger gespecificeerd.

Belangrijkste andere wijziging: step #9 Enhanced Containment

Stap 8 en Stap 9 worden omgedraaid in SORA 2.5. Soms kwam je er in stap 9 pas achter dat de drone niet geschikt was voor de gewenste operatie.  Er worden nu aanvullende richtlijnen meegegeven om deze stap goed te doorlopen.

Conclusie

Op het eerste gezicht gaat er veel, heel veel veranderen. Begonnen we met elkaar net te wennen aan de bestaande SORA methodiek, vanaf komende zomer – als de consultatie goed verloopt – zullen we weer flink aan de studie moeten en veel moeten aanpassen.

Voor bestaande operators in Nederland betekent dit vooral iets als je een nieuw privilege wilt gaan toevoegen aan de lopende vergunning. Voor nieuwe operators kan dat betekenen dat er minder mogelijk is dan bestaande operators nu mogen, of dat je zwaardere maatregelen moet treffen zoals het vliegen met een parachute en/of meer boven ‘sheltered’ bebouwing.

Wil je meer weten? Wij zullen deze veranderingen natuurlijk meenemen in de SORA trainingen die we in maart/april 2023 zullen geven. Waarschijnlijk wordt dit een meer intensieve training dan de tweedaagse die nu gepland staat. Kijk op onze website voor meer informatie.

Heb jij nog tips om dit artikel te verbeteren? Stuur het naar mark@droneconsultancy.nl. Bedankt!


Wil je advies op gebied van State Operations of een exploitatievergunning, STS, PDRA of LUC? Download het informatiepakket op onze website, bezoek een workshop of neem contact op.

Audits ROC, Specific en LUC vergunning

Audits ROC, Specific en LUC vergunning

Sinds het voorjaar van 2021 zijn drie inspecteurs van ILT gestart met het auditen van drone opleidingsinstituten én van drone-operators. Hoe moet je daar op voorbereiden? Wat kun je ongeveer verwachten? Wat is de bedoeling van de inspecties?

Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!

Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!

Eerste PDRA's met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt...

Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS

Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS

Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. Om het artikel niet te groot te maken lees je in dit artikel stap 1 tot en met 6.Wanneer voer je een...

Dronekeuring niet meer van deze tijd

Dronekeuring niet meer van deze tijd

Het is een bochtige weg: de discussie over de keuring van seriematig geproduceerde drones in Nederland. Ondanks de vele pogingen blijven ROC drone-operators nog altijd elke drone keuren om een ontheffing op de S-BvL te verkrijgen. Dit document is noodzakelijk om met...