Omzetting ROC vergunning naar Specific [update november]
Het is zo ver! Eindelijk kunnen ROC houders hun exploitatievergunning aanvragen. ILT publiceerde vandaag de website met daarop de informatie voor de omzetting van de ROC vergunning naar de Specific categorie. ROC houders kregen hiervoor ook een bericht van ILT.
Wat moet je doen?
Op gebied van mens, machine en organisatie moet elke ROC operator het Operationeel Handboek aanpassen en deze zoveel mogelijk in te dienen vóór 1 december! Ook moeten een aantal verklaringen worden ondertekend en ingediend. Heb je nog geen RDW exploitantnummer? Vraag deze snel aan bij de RDW.
Overigens is er ook nog een beperking voor operators die experimentele vluchten als privilege hebben.
De deadline is heel spannend, voor ons en voor vele operators. Wil je dat wij de omzetting voor je doen en heb je nog geen aanbod gehad? Laat het ons even weten via admin@dimensiesvangroei.nl
Omzetting RPA-L
Heb je een RPA-L dan wordt deze omgezet naar A1-A3 en A2 + specific. Vanaf eind juli aan te vragen via dit formulier bij NLR. Je moet het brevet meesturen. Let op: de bevoegdheid geldt alleen voor VLOS. Bewaar je RPA-L goed want die blijft van grote waarde binnen de Specific categorie. Binnen Europa wordt nog gesproken over een mogelijjkheid voor een bewijs voor de Specific categorie.
Omzetting ROC-light
Heb je een ROC-light? Dan krijg je A1-A3 en A2. Verder gaat het op dezelfde wijze als bij de RPA-L.
Omzetting R/T
Heb je R/T? Bewaar je brevet waar dat op staat. Er is nog geen goede oplossing gevonden in Europa. Wat is de nieuwe radioprocedure zonder PH-nummer? Nu is het idee om de naam van het bedrijf te gaan gebruiken. Voor het vliegen binnen de civiele CTR’s blijft R/T verplicht.
De omzetting van de ROC vergunning kost geen geld bij ILT. De exploitatievergunning is vijf jaar geldig. Daarna kan de ILT de vergunning verlengen.
Hulp nodig? Neem contact met ons op.
Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS
Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. Om het artikel niet te groot te maken lees je in dit artikel stap 1 tot en met 6.Wanneer voer je een...
Dronekeuring niet meer van deze tijd
Het is een bochtige weg: de discussie over de keuring van seriematig geproduceerde drones in Nederland. Ondanks de vele pogingen blijven ROC drone-operators nog altijd elke drone keuren om een ontheffing op de S-BvL te verkrijgen. Dit document is noodzakelijk om met...
VNG Realisatie presenteert whitepaper ‘Drones binnen de gemeente’
Provincie, gemeente en regio's huren regelmatig dronevliegers in of willen zelf aan de slag. Wat mag nu wel en wat niet? VNG liet een whitepaper schrijven door Wiebe de Jager van DronewatchCommunicatieafdelingen en vastgoedbeheerders van gemeenten, provincies en...