Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!
De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt beheersen. Het is ‘risk based’ in tegenstelling tot het Nederlandse ‘rule based’. De voorgeschreven risicoanalyse onder de Europese wetgeving is de SORA methodiek. Die is niet eenvoudig toe te passen, ondanks de tooling die inmiddels voorhanden is. Daarom is er ook een aantal Europese PDRA’s ontwikkeld die operators in staat stelt toch in de Specific categorie te vliegen.
Wat kun je nu eigenlijk met een PDRA? Is deze in Nederland te gebruiken voor het vliegen in de Specific categorie? Het antwoord is: jazeker! Sinds vandaag zijn er een tweetal blije klanten, MediaGen | Dronewize NLD-OA-001/01 en Matthijs de Vos NLD-OA-002/01 die via de PDRA-S01 onder een exploitatievergunning vliegen. Het was een enorme zoektocht in nauwe samenwerking met de ILT, maar het is gelukt.
Wat kun je met een PDRA?
Begin dit jaar wisten we niet eens of we de PDRA konden gebruiken, laat staan wat je ermee zou kunnen doen. De PDRA is – weten we nu – in te zetten voor vele operaties, zoals het vliegen in militaire CTR’s en zelfs civiele CTR’s én zelfs (op termijn) de binnenring. De voorwaarde is dat de procedures goed staan beschreven in het Operationele Handboek én dat je de voorwaarden en beperkingen van de PDRA respecteert.
Wat zijn de belangrijkste beperkingen van PDRA-S01*?
- Geen autonome operaties: de piloot op afstand moet de controle over de UA kunnen behouden.
- De piloot op afstand mag niet werken vanuit een rijdend voertuig.
- De piloot op afstand mag de besturing van de UA niet overdragen.
- VLOS (Visual Line of Sight)
- Gewicht lager dan 25 kg.
- Doorsnede UAS kleiner dan 3 meter.
- Vliegen in geozones die gesloten zijn voor de Open categorie, zoals militaire en civiele CTR’s, inclusief stedelijke gebieden, industrie, haven, nachtvluchten etc.
- Gecontroleerd grondgebied*
- Maximale vlieghoogte 120 meter (bij objecten + 15 meter)
- Grondrisicobuffer 1:3 (30 meter hoog, 10 meter afstand
- Geen gevaarlijke goederen.
- UAS-operaties moeten worden uitgevoerd over een gecontroleerd grondoppervlak.
*Wij hebben de PDRA-voorwaarden samengevat. De details lees je in de EASA Easy Access Rules.
Met name de laatste beperking is voor sommige operators niet wenselijk. Het volledige Operationele Volume moet namelijk vrij blijven van ‘uninvolved people’. Het OV bestaat uit het vlieggebied én het zogenaamde contingency gebied.
Wat heb je nodig?
- In de PDRA worden de STS-01 opleidingseisen genoemd. Wij raden daarom aan de opleiding A1/A2/A3 en de aanvullende competenties te leren. Opleiding en toetsing is mogelijk bij een aantal erkende vliegscholen in Nederland. Een medische keuring is niet (meer) nodig.
- Verder ben je verzekerd (aansprakelijkheid) en verklaar je (eventueel met bewijsmateriaal) dat je UAS luchtwaardig is.
- Je hebt een ConOps beschrijving en een Operationeel Handboek nodig met daarin de juiste procedures.
Er zijn momenteel nog drie PDRA’s met andere voorwaarden. Wil je ook vliegen in de Specific onder een PDRA? Neem contact op via mark@droneconsultancy.nl
Wil je meer weten of zelf een PDRA aanvragen? Kijk voor training of een workshop in de agenda voor de volgende Specific Operations Workshop.
Wij geven regelmatig trainingen over de EU regelgeving, ConOps en SORA. Kijk in de agenda. Ook helpen wij ROC operators bij deze lastige overgangsfase en bieden het up to date houden van handboeken aan.
Nachtvliegen met drones (buiten UDP)
Regelmatig nachtvliegen voor drone-operators nu ook mogelijkDe Nationale wetgeving verbiedt nachtvliegen met drones in Nederland. Sinds 2021 was nachtvliegen al beperkt mogelijk met een ROC vergunning en daar was een eenmalige ontheffingsaanvraag voor vereist....
Omzetting ROC vergunning en RPA-L naar Specific: update november 2021
Op de Amsterdam Drone Week deelden inspecteur ILT Maarten Bonnema en coordinator ILT Ronald Put de manier waarop ROC houders zullen worden omgezet.
Audits ROC, Specific en LUC vergunning
Sinds het voorjaar van 2021 zijn drie inspecteurs van ILT gestart met het auditen van drone opleidingsinstituten én van drone-operators. Hoe moet je daar op voorbereiden? Wat kun je ongeveer verwachten? Wat is de bedoeling van de inspecties?
Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS
Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. Om het artikel niet te groot te maken lees je in dit artikel stap 1 tot en met 6.Wanneer voer je een...
Dronekeuring niet meer van deze tijd
Het is een bochtige weg: de discussie over de keuring van seriematig geproduceerde drones in Nederland. Ondanks de vele pogingen blijven ROC drone-operators nog altijd elke drone keuren om een ontheffing op de S-BvL te verkrijgen. Dit document is noodzakelijk om met...
VNG Realisatie presenteert whitepaper ‘Drones binnen de gemeente’
Provincie, gemeente en regio's huren regelmatig dronevliegers in of willen zelf aan de slag. Wat mag nu wel en wat niet? VNG liet een whitepaper schrijven door Wiebe de Jager van DronewatchCommunicatieafdelingen en vastgoedbeheerders van gemeenten, provincies en...